Tuesday 27 September 2011

Pengalaman mengajar

haii uollss...entry kali ni aku nak cerita tentang pengalaman yang aku dapat and timba
mase mengajar student2 1st year kat utm..heehe..


pejam celik...pejam celik...celik pejam...
rupanya dah masuk minggu kedua aku mengajar kat CICT ni...
sepanjang aku ngaja shortcourse ni...macam2 pengalaman da yang aku dapat...
takut, cuakk, gementar, gemuruh, penat, letih semuanya ade...T_____T
biasala kan...kalau tak rase bende tu sume..bukan bekerja namnya kan...huhuu


oke lah...aku cerita satu persatu oke... :)


kalau perasaan cuak and gementar tu biasanya muncul bila tengok
student penuh satu lab besar kat CICT ni...ohhohohooo....



tapi perasaan tu muncul masa nak mula mengajar je...
dah start ngajar oke jek...kadang rase seronok pon ade layan diorang ni....
kadang rase terharu...ade student pompuan datang salam cium tangan aku...huhuu
sejuk ati mak :P




diorang ni 1st year kan...muka siyess baik2 je sume...sopan gile...
tu yang seronok je ajar... ;)




pastu perasaan penat plak....




biasanya perasaan ni datang bila kene kehulu kehilir melayan diorang...
abes je satu sesi memang kene minum air masak banyak2...sakit tekak woooo... :(
yang buat aku bertambah penat lagi bila time tu aku pakai heel....rasa nak nanges je..
sape soh ko pakai heel??? padan muka!!


pernah la skali  aku pakai aku terpakai heel,
aku pakai hari tu pon sebab dah janji ngan en. tunang nak lunch ngan die hari tu...
so bergaya lah kononye...pagi2 kuat lagi...tapi ble petang rase mau nanges!!! T_______T
biasanya aku akan pakai slipar yang paling aku selesa jek walaupon buruk...
tapi si die punye pasal...sanggup! inilah aku!!






pastu...


perasaan takut and gemuruh plak datang time nak ngajar students master n PhD...
sebab yang local jarang je yang datang kelas...
yang foreigner ni yang rajin....fuhhh..terpaksa la da keje kan...




korang tau aku takut ape????












aku takut sebab...ngajar diorang tak boleh guna bahasa ibunda...huaaaaaaaaaa
terpaksalah speaking...walaupon aku tak pandai speaking...huhuuuu
tonggang terbalik pon aku tibai jugak....haha nasib la korang...
kalau foreigner yang pandai BI tu,
korang tadah jela telinga dengar aku speaking kat depan..
balik nanti jangan lupe telan penadol kalau pening or mabuk ye...
sebab cikgu tak pandai speaking!!


tapi kan...aku dengar diorang ni speaking lebih kurang aku jek...
so sama2 lah kita blajar yep...hehehe bole ke cikgu blajar dengan student???






perasaan letih plak bila nak ngajar foreigner students...huhuu
especially nigerian students...letihh btol melayan diorang ni...
soalan die bertubi2...macam2 plak tu...tak menang tangan :P




kalau ajar indonesian students oke je...diorang relaxx jek...
baik2 je sume..
kalau diorang bertanya pon sopan je...
tak pasal2 ngan aku2 skali speaking indon..




diorang: "kalau baut kek gini bisa dong??"
laju je aku jawab: "bisa pak...."


kihkihkih....layan jela kan...






tapi aku respect indonesian students ni...
walaupon diorang dah berpangakat tinggi tapi tak belagak..
ade stengah student tu dah ade "Ir." dah...tapi oke jek blaja....






huhuuuu....itu saje cerita utk entry kali ni.....
nanti kalau ade yang menarik lagi, aku update lagi....baiii :)

No comments:

Post a Comment